همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود حضور امریکا در سوریه را غیرقانونی خواند و گفت: به بودنشان نیازی نیست.

نشست خبري پوتين

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نشست خبری سالانه ولادیمیر پوتین روز پنج شنبه در مرکز تجارت جهانی مسکو برگزار شد و رئیس جمهور روسیه به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف جهان پاسخ داد.

در بخشی از این نشست، پوتین در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به بیانیه ترامپ درباره پیروزی آمریکا بر داعش چیست؟ گفت: با رئیس جمهور آمریکا موافق هستم که داعش در سوریه شکست خورد، البته نیروهای نظامی روسیه ضربات مهلکی بر آنها وارد کردند. اما این خطر وجود دارد که داعش بار دیگر در سوریه قدرت بگیرد.

پوتین درباره تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نظامیان امریکا از سوریه گفت: ما نیازی به حضور آمریکا در سوریه که در اصل هم غیرقانونی بود، نداریم.
درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه من واقعا نمی دانم معنای این چیست. مثلا آمریکا در ۱۷ سال گذشته در افغانستان حضور داشته است و آنها هر سال می گویند که قصد دارند سربازان خود را از این کشور خارج کنند. آنها هنوز هم در افغانستان هستند.

 آیا به سربازان آمریکایی در سوریه نیازی هست؟ ما که چنین فکر نمی کنیم. فراموش نکنیم که حضور آنها در سوریه غیرقانونی است. نه شورای امنیت با این حضور موافقت کرد و نه دولت سوریه. اگر آمریکا قصد خروج از سوریه را دارد، این تصمیم صحیحی است.

پوتین همچنین با انتقاد از رفتار دوگانه اروپا در قبال رخدادهای بین المللی تصریح کرد روسیه به سیاست تحریم‌های غرب عادت دارد. تنها هدف تحریم‌ها ممانعت از پیشرفت و توسعه روسیه است.

پوتین در ادامه افزود: آن‌ها به دنبال متوقف کردن روسیه هستند و برای این کار هم به بهانه‌های واهی چنگ می‌زنند از جمله پرونده مسمومیت اسکریپال (افسر سابق روس در سالزبری انگلیس) تا موارد دیگر. حتی اگر پرونده اسکریپال نیز به جریان نیفتاده بود، آن‌ها موضوع دیگری برای مهار روسیه پیدا می‌کردند، شاهد بودید که خاشقچی (روزنامه‌نگار منتقد سعودی) کشته شد و این مسئله نیز کاملا روشن است و همه آن را قبول دارند در حالی که اسکریپال زنده است و در عین حال مجازات‌های بسیاری علیه ما وضع شد، اما در خصوص قتل خاشقجی هیچ اتفاقی نیفتاد. به هر حال هیچ یک از این اقدامات نخواهد توانست روسیه را در مسیر خود متوقف کند.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه کنفرانس خبری سالانه خود با اعلام اینکه خطر بروز جنگ هسته‌ای دست‌کم گرفته می‌شود، هشدار داد چنین جنگی ممکن است به نابودی تمدن انسانی بیانجامد.

پوتین افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم فروپاشی سازوکار کنترل تسلیحات هسته‌ای در جهان، پس از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. عملی نشدن گفتگو بین آمریکا و روسیه درباره معاهده استارت جدید تاسف‌آور است. گمانه‌زنی درباره پیامدهای خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دشوار است و می تواند به فاجعه هسته‌ای در جهان منجر شود.

رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد این مسئله با تصمیم گیری بر اساس عقلانیت حل و فصل شود.

پوتین همچنین تصریح کرد تنش‌های بوجود آمده با اوکراین با توسل به آرامش برطرف می‌شود، اما تحقیقات در این خصوص در حال انجام است و مسکو منتظر نتایج این تحقیقات خواهد ماند تا درباره اقدامات بعدی تصمیم‌گیری شود.

پوتین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کیودو ژاپن درباره پیمان صلح روسیه و ژاپن و نیز درباره پایگاههای نظامی آمریکا در ژاپن گفت: مسائل امنیتی بسیار مهم اند، به ویژه وقتی مسئله پیمان صلح به میان می آید. شما درباره پایگاههای نظامی آمریکا در ژاپن سوال کردید.   این پایگاه به مدت چندین دهه در این جزیره مستقر بوده است. درباره بخت ژاپن برای مشارکت در این تصمیم گیری ها باید بگویم که این نوعی جعبه سیاه برای ماست. وقتی مسئله تصمیم گیری درباره چنین مسائلی به میان می آید ما نمی دانیم ژاپن چقدر استقلال و حق حاکمیت دارد.

وی افزود شما بهتر از ما می دانید که فرماندار اوکیناوا مخالف برخی تصمیمات درباره تقویت پایگاه نظامی آمریکا و گسترش این پایگاه است. فرماندار مخالف آن است اما شما هیچ کاری نمی توانید در این باره بکنید. مردمی هم که در اوکیناوا زندگی می کنند مخالف این تصمیم هستند. مشاهده این مخالفت کار دشواری نیست چون نظرسنجی ها نیز آن را نشان می دهد. مردم هم وقتی در خیابان ها تظاهرات می کنند همین را می گویند. آنها می گویند این پایگاه نظامی باید تعطیل شود. آنها دست کم با تقویت بخش هوایی نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه مخالفند. طرح هایی برای تقویت این پایگاه و توسعه آن وجود دارد. با اینکه همه مخالف آن هستند این کار دارد اتفاق می افتد. اینکه پس از امضای یک پیمان صلح میان روسیه و ژاپن چه اتفاقی می افتد، ما نمی دانیم. اما بدون پاسخ دادن به این سوال کار برای ما برای اتخاذ هرگونه تصمیم اساسی بسیار دشوار خواهد بود.

پوتین ادامه داد قطعا چیزی که مایه نگرانی ماست، طرح های استقرار سامانه های ضد موشک بالستیک در ژاپن است. من بارها گفته ام و مایلم الان هم تاکید کنم که به اعتقاد ما، این سامانه یک سامانه دفاعی نیست. این بخشی از پتانسیل هسته ای راهبردی آمریکاست که به حاشیه انتقال یافته است و این سامانه ها با سامانه های دفاعی همگام سازی شده اند و در کنار آنها کار می کنند. ما هیچ توهمی در این باره نداریم و آن را خوب درک می کنیم. با این حال، ما صادقانه دنبال پیمان صلح با ژاپن هستیم. من مانند شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، اطمینان دارم که وضع کنونی در روابط دو کشور عادی نیست.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد هم ژاپن و هم روسیه به حل و فصل کامل مسائلی که در روابط دو کشور وجود دارد، علاقه مند هستند. دلیلش نیز این نیست که ما از ژاپن از منظر اقتصادی چیزی می خواهیم. همین امروز وزیر توسعه اقتصادی درباره سفر خود به ژاپن به ما گزارشی داد که حاکی است توافقی برای گشایش برخی بازارهای ژاپن به روی محصولات ژاپنی به دست آمده است. در حوزه های دیگر نیز پیشرفت هایی به دست آمده است. این پیشرفت ادامه خواهد داشت زیرا زندگی این را ایجاب می کند. اما پیمان صلح و حل و فصل اختلافات چیزی است که ما خواهان آن هستیم. این مسئله پیچیده ای است اما ما آماده ایم با همتایان ژاپنی خودمان در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود در مسکو گفت: برگزیت بر اقتصاد اروپا و جهان و به طور غیرمستقیم بر اقتصاد روسیه تاثیرگذار است. با ترزا می نخست وزیر انگلیس درباره برگزیت سخن نگفتم، اما با متحدان خود در این باره گفتگو کرده ایم. به احیای روابط با انگلیس توجه داریم و با ترزا می در حاشیه نشست گروه بیست گفتگوی کوتاهی داشتم. حفظ حق آزادی بیان ضروری است و آنچه در فرانسه رخ می دهد مربوط به افزایش بهای سوخت است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی مستقل ترکیه را با وجود عضویت این کشور در ناتو، تحسین می کنیم. غربیها برای تقویت وحدت خود دشمن تراشی می کنند و به این منظور روسیه را انتخاب کرده اند، زیرا روسیه یک ابرقدرت و کشور هسته ای است.

رئیس جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود در مسکو گفت: از حجم تبادل تجاری با چین راضی هستیم و روابط برجسته ای با این کشور در همه زمینه ها داریم. همکاری با چین برای ما بسیار اهمیت دارد و به امنیت و ثبات در صحنه بین المللی مربوط است. برای تحریم روسیه بهانه ماجرای اسکریپال را مطرح کردند و اگر این ماجرا هم نبود، به بهانه دیگری متوسل می شدند. تاثیر منفی تحریم ها را احساس می کنیم، اما اقتصاد روسیه با تحریم ها سازگاری پیدا کرده و این تحریم ها تاثیر مثبتی بر صنایع ما داشته است.

وی افزود: در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ نیز ما با تحریم مواجه بودیم. علتش این است که قدرت فدراسیون روسیه در حال افزایش بوده و قدرت رقابت آن در افزایش است. یک بازیگر قدرتمند وارد عرصه شده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. بسیاری از شرکا این را نمی خواهند... ما یک جمعیت ۱۶۰ میلیون نفری داریم و از منافع مردم خودمان محافظت می کنیم. ما با ملاحظه و با خویشتنداری و با آرامش از منافع خودمان محافظت می کنیم و این کار را خواهیم کرد.

پوتین گفت: اقتصاد روسیه خود را با این محدودیت های جدید سازگار کرده است. من در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی گفتم که پس از رکود اقتصادی جهانی سال ۲۰۰۸، تولید ناخالص داخلی ما بدون هیچ تحریمی ۷.۸ درصد کاهش یافت و پس از وضع شدن تحریم ها در سال ۲۰۱۴ تولید ناخالص داخلی ما فقط ۲.۵ کاهش یافت. درباره تاثیرات جانبی تحریم ها بر اقتصاد نیز باید بگویم که ما قطعا ارزیابی خودمان را در این باره داریم اما اجازه دهید مخالفان ما، مانند وزارت خزانه داری آمریکا، چه ارزیابی از این تحریم ها دارند.

وی افزود وزارت خزانه داری آمریکا معتقد است که این کاهش ۲.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۱۵ فقط تا یک سوم به سبب تحریم ها بوده است و دو سوم دیگر آن به سبب کاهش قیمت محصولات هیدروکربنی بوده است. من فکر می کنم تاثیر تحریم ها حتی کمتر از یک سوم است. این تحریم ها بر تحریم کنندگان تاثیر بیشتری داشته است. اقتصاد اروپا در نتیجه این تحریم ها ۵۰۰ میلیارد یورو ضرر کرد. آنها نتوانسته اند مثل گذشته بسیاری از کالاها و محصولات خود را صادر کنند. آنها همچنین نتوانسته اند مثل گذشته واردات داشته باشند. نرخ بیکاری در روسیه ۴.۸ درصد است. تحریم ها برای همه مضر بوده است اما اقتصاد ما خود را با آن سازگار کرده است. اقتصاد ما به رغم برخی تاثیرات منفی این تحریم ها خود را با آن سازگار کرده است. این تحریم ها تاثیرات مثبتی نیز داشته است. مثلا ما به فکر استفاده از منابع خودمان افتاده ایم.

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت مقامات کی یف سیاست خصمانه علیه روسیه در پیش گرفته اند و برای برهم زدن روابط دو ملت تلاش می کنند. آنچه در اوکراین رخ می دهد دخالت سیاسی در کلیسای ارتدکس است. از توسعه طلبی روسیه در شبه جزیره کریمه سخن می گویند، اما آنچه رخ داد همه پرسی از شهروندان بود.

پوتین در بخش دیگری از این نشست درباره برخی از اقدامات مخالفان ترامپ در امریکا گفت: ترامپ برنده انتخابات شده است و این موضوع بدیهی است. اما آنها نمی خواهند این پیروزی را به رسمیت بشناسند. این احترام نگذاشتن به رأی دهندگان است.
وی رأی به برگزیت را همانند رأی به ترامپ دانست و گفت: هیچ کس نمی خواهد برگزیت را اجرا کند.

کد خبر 426078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha